Genus på trafikskolan

Idag var jag med Maria och gick handledarutbildning för hon ska ta körkort. Hehe. När jag började räkna insåg jag att jag haft körkort i över sju år! Kors..

Hur som helst... det hela slutade med att jag tog upp en diskussion med trafikskolan-farbröderna efter kursen. De var väl inte helt och hållet insatta i jämställdhetspedagogik och jag ville tipsa dem om att fundera över genusperspektivet på kursen. Det kan ju vara så att deras ordval, kommentarer och irrelevanta generaliseringar om tjejer, killar och bilkörning skapar irritationen hos många unga människor som går kurs hos dem och inte alls känner igen sig i deras "roliga snack".

Om de skulle börja fundera lite mer på saken så kanske de får med sig fler. Det kanske kan räcka att hålla sig till fakta och det som har betydelse för bilkörningen. Man kan vara en rolig och bra föreläsare utan att bekräfta fördomar. Måste man nödvändigtvis betona skillnader av säkerhetsskäl eller annat så kan man ju också ta upp en diskussion kring vad det beror på.

Exempel: De säger att de är oroliga för att fler killar hamnar i olyckor i trafiken. Istället för att då uppmuntra killar till aggressiv bilkörning genom att uppmärksamma det som "typiskt grabbigt beteende" eller "farsan säger kör och morsan säger bromsa" så kanske man kan jobba med det från ett annat perspektiv.

Jag vet inte, men jag tror att de på körskolan har kompetens att lägga upp det bättre med lite press på sig.

Jag tror inte att de bryr sig så mycket om mina ord, men om fler kommenterar det så kanske de tänker över upplägget och den tråkiga tonen någon gång. Vi hade ett givande samtal och jag tror att det räcker så. Att så ett frö är att vinna i längden...

Skriv någonting:
Postat av: kristina

Bra där =)

2007-07-24 @ 06:59:57
URL: http://toujours83.blogg.se
Postat av: Malin Edström, Lidingö

Helt ärligt, jag råkade hitta din blogg av en slump o har nu läst igenom väldigt många av dina inlägg. Men vad tänker du med kvinna? Hur gammal är du?
Det verkar som du på nåt vis inte vill inse att det faktiskt är skillnad på killar o tjejer, att killar i stort sett alltid har bättre fysiska förutsättningar. Att man regerar annorlunda, inte bara beroende på uppfostran utan även beroende på vilket kön man har.
Läste även ett inlägg där du skrev om små korkade tjejer. Jag kan vara ute o cykla nu men jag fick känslan av att du syftade på att tjejer som bara ligger med killar blir utnyttjade. Ursäkta men vill århundrade lever du i?
Du verkar ju vara rätt inne på det här med jämnställdhet. Är det inte då rätt bra att många tjejer (vare sig de är små eller stora) "äntligen" har börjat bete sig på samma sätt som killar gjort under ett antal år. Tjejer KAN ligga med killar utan att bli det minsta lurade. Tjejer kan dessutom umgås med killar, utan att dejta men samtidigt också utan att bli lurade.
Min erfarenhet säger mig att det faktiskt oftare är tjejerna som lurar killarna än tvärtom. Killarna har dessutom mkt svårare att komma på när dom blivit lurade.
Men nu vet ju inte jag vilken sorts värld du lever i:)
MVH Malin

2007-07-24 @ 08:22:54
Postat av: Line

Jaså, så trevligt att du läst min blogg! Men ett väldigt underligt sätt att kommentera den på. Ta gärna en diskussion med mig utan påhopp. Vi verkar inte dela samma feministiska synsätt men jag är övertygad om att jag har mycket kvar att lära om vi håller det på en trevligare nivå. ;)
Angående inlägget om "små korkade tjejer" så var det ett helt personligt blogg-inlägg skrivet i vredesmod som egentligen inte drar jämt med min uppfattning om tjejer i stort.
För övrigt skriver skriver jag för det allra mesta blogg i terapi-syfte för mig själv och den läses av ytterst få personer. De som känner mig och läser brukar förstå bakgrunden till mina inlägg och tolka dem därefter.
Jag ber om ursäkt för att jag retat upp dig och lovar att börja tänka mer på vad jag skriver så att det bättre representerar mina egentliga åsikter.

2007-07-24 @ 21:22:52
URL: http://gryline.blogg.se
Postat av: anne

Åh harry hatt. Den där Malin verkar vara lite bakom flötet... :)

2007-07-25 @ 19:19:11
URL: http://rymoen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback