Internet...

Någon sa att det känns så okontrollerat. Vem som helst kan ju göra vad som helst med det jag lägger ut. Jag undrar om det är ett besvärligt problem eller om det är poängen? Många har behov av att exponera sig. Många vill det för att tjäna pengar eller för att förmedla något man tror på eller för att man helt enkelt är exhibitionistiskt lagd.

En konstnär eller musiker är väl glada att de säljer? För att de vill tjäna pengar på det eller för att de vill att människor ser och uppskattar det de gör så att de kan fortsätta att göra det. Den ultimata bekräftelsen? Bryr de sig om vem som köpt deras konst och vad de i sin tur gör med den? Hur viktigt är det för dig att ha kontroll?

Ser du internet som en möjlighet eller en risk? Är glaset havfullt eller halvtomt?

Någon sa att google och youtube och facebook skrämmer. Äger de människors privatliv? Äger de allt som finns att hitta på deras servrar? Äger de världen? Vad ska de i så fall göra med makten?

Är internet en skrämmande plats full av skumma typer och alldeles för mycket information eller en plats du kan vara med och styra, där människor kan uttrycka sig och dela erfarenheter? Ser du internet som en möjlighet eller begränsning?

Självklart är det båda delar. Faktum är att internet är en stor soppa av positiva och negativa krafter. Vad tror ni om att vi kanske kan lyfta de positiva lite mer? Vara med och fylla "världen" med annat än barnporr och våld. Vad lägger du upp?

Som exempel: Varför håller jag på att skriva i den här himla bloggen egentligen? I första hand svarar jag att det är ett forum för att bearbeta och utveckla mina tankar. Som en slags offentlig dagbok. Jag blir glad när någon läser. Inte för att jag tror att det jag skriver kan ge någon annan lika mycket som det ger mig själv. Utan för att jag hoppas att den som läser ska se en liten del av mig och det jag tänker och kanske också börja tänka på det själv.

Ensam är inte stark! Det är bara korkat att tro. All utveckling sker genom kommunikation på ett eller annat sätt. För mig är internet en möjlighet. Jag vill fortsätta känna det.

Skriv någonting:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback