Göteborg

Jag har noterat att vi bor på ett högt berg, med otroligt vacker utsikt! Det är ju trevligt bortsett från att vilket håll man än kommer ifrån så är det brant uppförsbacke hemåt.

Igår köpte jag ett Västtrafik-kort så att jag kan åka billigare på spårvagnar och bussar. Det var ett helt projekt att sätta sig in i Västtrafiks kort-system men det kändes som ett bra beslut för backarna kommer att ta kål på mig om jag alltid ska gå, åka longboard eller cykla. Risken är att man antingen får kondition eller inte orkar ta sig an projektet att gå ut över huvud taget... =)



Janne åker utför i backarna vid oss.


På ena sidan av vårat berg har vi naturen och djuren i slottsskogen. Vi tog en promenad idag och upptäckte att där finns inte bara skog, gräsmattor och gångvägar utan även pelikaner, pingviner, älgar, vattenfall m.m.
På andra sidan av berget har vi stadslivet med barer, fik, butiker, restauranger etc.



Älgförälder och älgbarn i slottskogen.



För övrigt så är mitt första intryck av Göteborg under dessa dagar här att det finns många människor som i mellansverige skulle uppfattas som annorlunda eller konstiga. Människor som ställer ifrån sig skorna mitt i stan och njuter barfota av solen, människor i färgglada frisyrer som tar med sig stereon och står och sjunger vid busshållsplatsen, unga killar i cowboyhatt och ponchos som sitter och trummar på knäna och sjunger för full hals på spårvagnen. Och runt dem ser jag inga höjda ögonbryn, inget himlande med ögon. Jag hör inga ljudliga suckar, inga "ursäkta kan ni dämpa er lite".

På vissa orter i Sverige är det betraktat som negativt att sticka ut och att vara stolt är likställt med att vara mallig. På andra orter är det ok att sticka ut så länge man gör det på rätt sätt och kan placeras i ett fack. Alla vet väl hur en bög ska vara? Eller en punkare? Eller en östermalms-party-prinsessa?
I Göteborg är det kanske lite mer ok att verkligen vara "annorlunda"? Att välja sitt eget fack? Det är svårt att beskriva exakt vad jag grundar detta antagande på. Det är snarare bara en känsla av en tillåtande hållning hos allmänheten. Hur som helst så gillar jag variationen jag sett hittills!

Skriv någonting:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback