Papparoll

Nyss hörde jag följande intervju med en kvinnlig artist:

- Du har ju nyligen blivit förälder och samtidigt har du väldigt mycket jobb inbokat. Hur känner du att du hinner med?
- Liam har ju en
fantastisk pappa som hjälper till och ställer upp mycket när jag jobbar.

Hur vanligt är samma konversation i en intervju med en manlig artist? Men det mest intressanta är ändå ordvalen i hennes svar... "fantastisk", "hjälper till", "ställer upp".

För att vara en fantastisk pappa så räcker det att vara närvarande och hjälpa den huvudansvarige. Hur ofta blir någon kallad för en fantastisk mamma för att man hjälper till när pappan inte finns på plats? Hur mycket ansvar ligger egentligen i papparollen?

Jag hör sådana saker överallt, hela tiden. Pappor som nedvärderas till andrahandsföräldrar, som aldrig tillåts få samma kontakt med barnen som mammorna. Skuldbelagda mammor som aldrig räcker till. Vad mer leder det här synsättet till? Det finns jättemycket forskning kring detta och jag ska berätta mer om det en annan gång. Nu ska jag plugga.

Ha en trevlig söndag!

Skriv någonting:
Postat av: Carolina

Pappan har exakt lika mycket ansvar som mamman!

Bara för att d e mamman som e gravid o föder fram barnet o sedan kanske ammar så betyder d inte att pappan på nått sätt ska vara "utanför"

Herre gud, han om nån har ju varit med o skapat barnet... ;)

Men som du skriver, pappan får nog ofta höra att han e SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ duktig för att han gör nått med barnet, mednas mamman "bara" ska" gör ALLT som en "mamma" ska göra.

Jag tycker personligen att man ska dela på allt som har med barnet o göra.

Man har ju skapat d tillsammans!

2009-11-15 @ 13:23:32
URL: http://skorpansliv.blogg.se/
Postat av: Line

Det borde vara så. Tyvärr är det inte så det ser ut när man studerat samhället generellt. Men man kan ju ändra på grejer genom att bli medveten om dem, tänker jag. =)

2009-11-15 @ 13:35:37
URL: http://gryline.blogg.se/
Postat av: anne

Så jäkla krånglig fråga i all sin enkelhet. det är inte utan besvär man avsäger sig alla inpräntade beteenden som man har med sig. Det är inte utan strid som många kvinnor faktiskt klarar av att släppa ansvaret. Detta gör ingen perfekt, det kan jag sätta Meja på.

2009-11-15 @ 16:14:49
URL: http://livilyckan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback