Språkproblem

Jag vill inte vara en sån där jobbig språkfascist men.... eller jo det vill jag visst!! Jag tycker att det i många fall är trevligt med dialekter, språkförändringar och nya låneord men jag börjar bli trött på allt slarv! Skriftspråket säger mycket om en person och det finns fällor man bör undvika för att inte framstå som korkad. Här listar jag de fem mest irriterande språkslarven som man ofta stöter på:

5. Helt vanligt ordslarv:



Vad i hela världen är frigående ägg? Eller frigåendeägg?


4. Talspråk: Det heter inte mej eller dej eller oxå... Det heter mig och dig och också. Talspråk är ok i vissa sammanhang men blir väldigt tröttsamt i längden!


3. Det finns regler för när man ska skrive de, dem eller dom. Det kan vara lite knepigt, de är grundform, dem är objektsform (De såg mig, jag såg dem) och som en liten riktlinje jag säga att man i stort sett aldrig bör skriva dom, vilket är talspråk.


2. På andra plats har jag en klassiker: särskrivningarna!



Gluten.... Fria... Musse....... Pigg... Kakor?? What?? Vad innehåller det här paketet egentligen??


1. Så det mest irriterande av allt: Alla som blandar ihop OCH och ATT.

"Det är så skönt och gå i skogen!" Vad är skönt? Och vem ska gå i skogen??

OCH och ATT är två olika ord och betyder INTE samma sak även fast man ofta uttalar dem lika! En enkel hint är att OCH används (till skillnad från att) för att dela en mening i två delar.



Sådär... Nu har jag utbildat färdigt och ska jag återgå till trevliga, icke dömande Line. =)

Skriv någonting:
Postat av: anne

jag älskar och hitta alla jätte roliga språk fel som finns överallt!

2009-11-30 @ 18:51:10
URL: http://livilyckan.blogg.se/
Postat av: Line

Haha.. ja det kan vara underhållande, men jag oroar mig lite över allmänbildningen hos befolkningen... Som skräckexempel kan man ju ta alla läskiga fjortis-bloggerskor.

2009-11-30 @ 18:57:17
URL: http://gryline.blogg.se/
Postat av: anne

Ja, de är läskiga. Helt klart. Något som är ännu läskigare är när 14-åringarna växer upp och ändå aldrig släpper fjortisspråket...

2009-11-30 @ 21:36:06
URL: http://livilyckan.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad rolig du är språkpolisen :) saknar dig! pussar

2009-12-08 @ 23:31:32
URL: http://kyrar.blogg.se/
Postat av: Christian

haha, på dem! Jag sällar mig till din kampanj och understöder den efter bästa förmåga

2009-12-20 @ 20:44:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback