Värdegrunden

Vissa människor borde inte få skaffa barn!! Eller åtminstone så borde man tvingas klara av ett lämplighetstest först.  Det är INTE en rättighet att få barn. Däremot har alla barn rätt till föräldrar som klarar av att ge sina barn trygghet, kärlek och goda värderingar. Föräldrar som inte skadar sina barn, fysiskt eller psykiskt.

Jag är ledsen. För den här veckan har jag sett alltför många tragiska prov på vad som händer med de barn som hemifrån får lära sig att kvinnor är mindre värda än män, barn är mindre värda än vuxna, att det är ok att slåss för sin egen sak eller tävla om allt som om det gällde liv och död.
Otrygga barn. Barn som de flesta vuxna gett upp hoppet om. "Det kommer att gå åt skogen för honom", säger man till och med om vissa av dem.

Min hjärna går på högvarv. Det gör ont i mitt bröst. En slags klump som sitter där och värker. För de här barnens skull och för alla de andra som tvingas dela klassrum med dem. Ett klassrum där hot och misshandel är vanligare än matte, där man är rädd för att uttrycka sin åsikt, där fysisk styrka och aggresivitet värderas högre än kunskap och kärlek...


Ni som någon gång planerar att skaffa barn, hör på mig nu!!

Den viktigaste läxa ni kan lära era barn är vår värdegrund. Den är inte bara skolans viktigaste uppdrag, utan även föräldrarnas, den är lagstadgad och innehåller följande:

  • Människolivets okränkbarhet
  • Individens frihet och integritet
  • Alla människors lika värde
  • Jämställdhet mellan kvinnor och män
  • Solidaritet med svaga och utsatta

Utan de här grundvärderingarna kan vi i skolan inte jobba vidare med något annat, men med dessa värden i ryggsäcken ligger världens alla möjligheter öppna!

Nu ska jag lägga mig och vila och gråta någon timme så att jag släpper på lite spänningar, sedan ska jag ta helg!

 

Med kärlek!

/Line



Skriv någonting:
Postat av: Carolina

Jag håller med dig. Att man behöver göra ett test för att se om man e lämplig som förälder. D måste ju alla som adopterar göra så varför inte?

Jag e inte heller perfekt. Absolut inte.

Men DU om någon vet ju att jag alltid sätter mina barn före allt annat.

D e väl lite därför d blev som d blev med mig oxå..

Men visst får man ont i hjärtat när man ser de barn som far illa på något sätt.

Tyvärr mäker man d ganska fort vilka dessa barn e.

TRAGISKT!

Puss o kram på dig vännen

2009-11-15 @ 11:25:41
URL: http://skorpansliv.blogg.se/
Postat av: Line

Ingen förälder är perfekt. Det finns inget sådant som den perfekta föräldern. Men om jag fick bestämma skulle jag inte kräva mer än att alla tog ansvar och FÖRSÖKTE. Du gör ju ett fantastiskt jobb med dina barn Carro! Det vet jag. Hoppas du har det fint! Vi hörs snart!

2009-11-15 @ 12:17:24
URL: http://gryline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback