Sex på lika villkor

Råkade nyligen slå på tv:n (i ett sätt att undvika att plugga för en stund) och hamnade plötsligt framför det skandalöst dåliga programmet Oprah. Jag blev så arg så jag nästan började gråta när jag hörde "experter" i form av läkare, tv-folk, föräldrar och andra som satt och försökte tala till rätta ett tonårspar som ville ha sex för första gången och blivit ditsläpade av sin oroliga mammor.
Fördomarna och förolämpningarna haglade över det stackars paret (som för övrigt verkade ganska mogna och ansvarsfulla). Han försökte hävda sig mot deras grundlösa påståenden om att han bara var ute efter sex, att han säkerligen skulle dumpa henne efteråt eller att han skulle vilja ha sex hela tiden som någon slags sex-maskin. Hon fick hävda sig mot deras bild av att tjejer är offer för killarnas inbillade sexhysteri, att hon skulle bli sårad och utnyttjad.

Jag ville skrika genom tv-rutan: Det är inte så!!! Ni har fel!!! Ni förstör deras bild av sex som något vackert som kan ske på lika villkor!!!

Och när är det egentligen ok att ha sex för första gången? Och vad är det som gör första gången så otroligt annorlunda mot tredje, tjugooandra sjuhundrafemtonde gången? Och vad är det som är så fruktansvärt med att ha skyddat sex på lika villkor med någon man tycker om, oavsett om man är fjorton eller åttioåtta år?

Var det tvunget att sitta och grilla detta par med fördomar och låtsas att de bryr sig? Jag är övertygad om att genom att tv bekräftar alla dåliga fördomar så tror många att det är så det ska vara. Jag tror att de inte bara förvärrade situationen för detta par utan även för andra tonårspar och deras föräldrar som såg programmet. Det är dessa människor som omedvetet göder killars makt och tjejers underordning.

Okunskapen och fördomarna styrde programmet i detta dubbelmoralens hemland. Ansvarslöst Oprah!!

Skriv någonting:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback