Für Anne
Vad innebär jämställdhet i förskolan? Lite idéer till någon slags sammanställning..
- Struktur på dagen: Vilka rutiner finns? Hämmar eller uppmuntrar de?
- Material: Vad finns, hur är det placerat och hur används det?
- Status, värderingar, kunskapsfokus. Vad är viktig kunskap? Vad dokumenteras?
- Språk och benämningar: Vilka ord? Namn, inte, snippa etc. Korta uppmaningar eller längre dialoger?
- Talutrymme. Vem styr samtalen? Finns samtalsverktyg och hur används de?
- Medvetenhet. Vilken teoretisk grund styr? Barnsyn? Värdegrund?
- Roller i arbetslaget. Vem gör vad? Samarbete? Fördelning?
- Social struktur? Uteslutande, delaktighet, klimat, närhet, öppenhet.
- Föräldrakontakt: Blanketter, familjesyn, heteronorm etc..
- Förväntningar: krav, frihet, fördelning av ansvar, utmaningar, skuldbeläggande.
Mätinstrument för dig:
Filma. Intervjua.
Mätinstrument för arbetslagen själva:
BRUK-blanketter.
Kontaktbarometer.
Sociogram.
- Struktur på dagen: Vilka rutiner finns? Hämmar eller uppmuntrar de?
- Material: Vad finns, hur är det placerat och hur används det?
- Status, värderingar, kunskapsfokus. Vad är viktig kunskap? Vad dokumenteras?
- Språk och benämningar: Vilka ord? Namn, inte, snippa etc. Korta uppmaningar eller längre dialoger?
- Talutrymme. Vem styr samtalen? Finns samtalsverktyg och hur används de?
- Medvetenhet. Vilken teoretisk grund styr? Barnsyn? Värdegrund?
- Roller i arbetslaget. Vem gör vad? Samarbete? Fördelning?
- Social struktur? Uteslutande, delaktighet, klimat, närhet, öppenhet.
- Föräldrakontakt: Blanketter, familjesyn, heteronorm etc..
- Förväntningar: krav, frihet, fördelning av ansvar, utmaningar, skuldbeläggande.
Mätinstrument för dig:
Filma. Intervjua.
Mätinstrument för arbetslagen själva:
BRUK-blanketter.
Kontaktbarometer.
Sociogram.
Skriv någonting:
Trackback