Sverigedemokraternas agenda?

"En avveckling av det skattefinansierade stödet till genuspedagogik och annan verksamhet där staten med utgångspunkt i verklighetsfrånvända politiska teorier försöker experimentera med, eller ändra, på våra barns och ungdomars beteendemönster och könsidentitet."

Snacka om konspirationsteori. På fullaste allvar tror dessa Sverigdemokrater att vi i förskola och skola bedriver någon slags experiment eller försöker styra barn till att bli osäkra i sin könsidentitet.

Om man läser på lite så ser man att det handlar precis om det motsatta; att alla ska ha valmöjligheter utöver det som kulturellt begränsas av ens kön/klass/etnicitet. Att man ska få känna sig trygg i skolan och i samhället oavsett vem man är, var man kommer ifrån eller vem man väljer att vara. Det är särskilt viktigt för oss vuxna i förskola/skola att lära oss att ge barn möjligheter att utvecklas mångsidigt och hjälpa dem till ett starkare självförtroende. Det är snarare det som genuspedagogiken syftar till. Jämställdhets- och genusforskning är en vetenskap som Sverigedemokraterna totalt väljer att förringa genom att kalla det "verklighetsfrånvända politiska teorier". Fail.

Jag tycker mig tydligt kunna skönja en rädsla för homosexualitet och olikhet i det här. Jag tror att sverigedemokrater skräms ihjäl av all form av jämställdhetsarbete som grundar sig i acceptans. De vill dölja vissa identiteter och bygga upp en fasad med hjälp av hat mot olikheter och motstånd mot allt annat än kärnfamiljen. Det är det som ger mig rysningar av obehag på riktigt. Historien visar att vägen därifrån till förföljelse av dem som är annorlunda är kort.

Våga stå upp och säga ifrån nu!

Skriv någonting:
Postat av: Kristina =)

Hmm jobbigt att så många unga inte ens läser på utan bara sväljer kommentarer från SD utan att ifrågasätta. Folk är bortskämda och tar saker för givet. Urs vad jag är bitter. =P

2010-10-06 @ 11:25:38
Postat av: Line

Jag förstår vad du menar. Man blir ju lätt bitter över sådana här saker. Tråkigt att inte alla tar det på allvar.

2010-10-06 @ 19:26:22
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback