Hur gör man när man lyssnar?

Tänkte på det där med lärande samtal. Hur gör man? Hur är man en god samtalare och en god lyssnare? Hur gör man när man lyssnar? Alla borde väl ha rätt att säga sin mening och få givande respons. Men vilken typ av respons förväntar man sig när man pratar med olika människor.

Jag har ibland fått antytt för mig (eller kastat i ansiktet) att jag är en dålig lyssnare. Igår fick jag höra att en av mina mest positiva egenskaper enligt en kollega var att jag var en så god lyssnare. Så vilket är jag egentligen?? Beror inte detta helt på förväntningarna av vad jag ska svara på det som berättas. Beror det inte på om man vill att jag ska lyssna på riktigt eller om jag bara ska sitta bredvid. Lite stärkt av nämnda kommentar så kan jag med gott självförtroende påstå att jag, enligt mina egna värderingar, är en mycket god lyssnare. Annars hade jag inte varit särskilt bra på det jag gör i mitt jobb. För är det inte precis just DET som jag ägnar dagarna i ända åt. Barn och andra som är intresserade av att lära sig något är himla sugna på att prata och kräver respons.

Men alla är inte så intresserade av att samtala som tvååringar är. En del människor vill bara hålla låda och att någon annan människa ska sitta mittemot och nicka och säga: "Mmm.... ja.... jag förstår...". De är inte intresserade av att komma vidare, de tycker kanske att det är för jobbigt att tänka för mycket på det de pratar om. De kanske egentligen lika gärna hade kunnat sitta själva i sin monolog. Eller bara behöva ett gosedjur att gråta i.

En tvååring skulle inte nöja sig med ett "Mm... jag förstår..". De kräver samtal och gemensam reflektion. De vill berätta vad de tänker på och sedan ha någon som lyssnat på riktigt och kommenterar.

En god lyssnare är alltså en aktiv lyssnare i mina ögon. Inte bara någon som nickar och hummar. En god lyssnare bekräftar, kollar av att man förstått rätt och ställer vidare frågor. "Jaha, menar du att..." eller "Vad skönt det måste kännas att ha kommit fram till det, vad vill du göra nu?" En aktiv lyssnare är en person som bryr sig och visar engagemang. En aktiv lyssnare är en person som stöttar och vill att den som talar ska berätta och utveckla mer. Lyssnare är nyfikna människor som har lust att reflektera tillsammans för att komma längre och djupare in i samtalet. En god lyssnare är i min mening inte någon som tyst väntar på att personen ska prata färdigt så att man kan gå därifrån.

Skriv någonting:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback