"Positiv" människosyn

Shit vad trött jag kan bli på den här "positiva" stoppa-huvudet-i-sanden-attityden, där alla förväntas vara så nöjda och problemfria hela tiden! Var och en ansvarig för sin egen lycka och ordet problem existerar inte - bara lösningar.
Visst är det viktigt att alla tar ansvar och arbetar för en bättre tillvaro men...


Får man framföra en åsikt om den inte är superpositiv eller återföljs av en rad förslag på lösningar?
Om man har svårigheter som man inte lyckats lösa själv trots lång tid, mycket pusslande och hårt arbete, får man inte säga att: Nu är det jobbigt, kan jag få hjälp att lösa detta?
Om man skulle bli trött, sjuk eller på något sätt känner att man inte förmår att göra mer, är man då en gnällig person som själv valt att försätta sig i den sitsen?
Sjuk människosyn.
Nej såhär kan det faktiskt vara: Några misströstande ord, en utsträckt hand och en vädjan om att någon annan med mer resurser ska ha en lösning som man själv av olika anledningar inte lyckats nå... det kan också vara en lösning! Det är att nå framgång med hjälp av en fiffig kompis. Även av Lev Vygotskij kallat peer collaboration eller interaction with a more competent peer. Detta borde vissa känna till.
Det finns en gräns för allt. Tamejfan.

Skriv någonting:
Postat av: Krsitina

Väl talat! Puss

2011-03-16 @ 06:40:11
Postat av: carolina

Om jag tittar på mig själv och det jag själv har gått igenom och går igenom så kan jag bara säga att när jag alltid sa att allting var bra och problemfritt ljög jag för alla. Allra mest för mig själv. Idag vet jag att det beror på att jag inte klarade av att titta in i mig själv och ta itu med det som var jobbigt. Då var det lättare att spela teater.

Kram

2011-03-18 @ 09:07:35
URL: http://carolinaberoende.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback